Jumaat, 18 Jun 2010

Perbandingan

Setiap kali aku jatuh tersungkur,
diangkat tinggi ke langit,
menakung air di dalam kelopak mata,
ketawa hingga sakit pinggang,
aku suka buat perbandingan,
agar aku tak lupa,
yang mana yang baik,
yang mana yang buruk..

Hidup kita umpama sebuah cerita,
pasti ada awal dan akhir nya,
pasti ada klimaksnya,
dimana plot itu kita sendiri yang kawal,
tak pernah pula plot yang mengawal kita,
aku selalu pikir kalau aku jatuh,
hidup aku, aku yang kawal,
aku boleh naik semula kalau aku mahu..

Bila aku ada masalah yang sakit sangat untuk aku terima,
sampai buat dada aku membuak,
aku selalu pikir,,

pernah tak korang nak terberak,
kemudian korang berlari ke tandas,
sampai2 di tandas,
tandas penuh..
walau bagaimana perit dan menyiksakan pon,
korang kena tahan,
tak kan nak berak depan tandas..

Kenapa dalam hidup ada yang lemah dan yang kuat,
yang berjaya dan kecundang,
yang kecil dan yang besar,
yang cantik dan yang hodoh,
yang bijak dan yang bodoh..?

Jangan kufur dengan nikmat yang diberi percuma

1 ulasan:

puchuq pakue berkata...

kalo ade baru konsi ngn ak k