Khamis, 26 November 2009

it is not that simple....

bermula pada bulan puasa yang lalu, mungkin semua pengikut blog tahu yang aku dah mula pakai tudung.
ya saya happy dengan perubahan ini dan ramai juga memberi respons yang baik.
setelah hampir 4bulan membawa imej bertudung ini, aku mula sedar bahawa sebenarnya gadis bertudung selalunya jadi bahan utama untuk orang umpatkan kerana imej yang dibawa ini sangat besar tanggungjawabnya,

cari gaduh
beberapa minggu yang lalu, aku dan gadis2 ku hang out di bb.lihat wang di saku tak sampai rm10, menuju ke atm.
oh, lemah sekali, beratur seperti beluncas. ah, tunggu sajalah sambil ditemani gadisku. sambil menunggu sumbat telinga dengan headphone, sambil berboorak dengan gadis.
setelah hampir 15 minit beratur aku mengeluh "apalah yang lambat sangat nih" pada gadisku...
beberapa saat lepas itu aku lihat kakak di barisan hadapan aku kena marah dengan kakak yang sedang temankan kawannya keluarkan duit. aku buat2 tak dengar dan sememangnya tak dengar apa yang digaduhkan sebab telinga sudah disumbat headphone.
tiba2 kakak di barisan hadapan tunjuk2 aku, aku terpinga2.
setelah kawannya selesai keluarkan duit, kakak yang marah2 tadi pandang aku dengan mata nak terkeluar dan tepekkan "pakai je tudung, mulut tak reti nak jaga. dah la pakai tudung, mulut kurang ajar!"
aku terpinga, apa salah aku? adakah dia terasa dengan keluhan aku pada gadisku yang tak ada niat langsung dengan kakak kerek yang umur linkungan 30-an berskirt pendek, mekup tebal seinci tu..
cuma yang aku boleh cakap, perlukah dia bertindak sekejam itu dan sedrastik itu...perasan..perasan...memalukan diri sendiri..

nampak tengkuk
aku teringin mencuba menggayakan tudung gaya ala2 rasta yang lilit2 kepala dengan selendang jaring2 ala2 wanita negro selalu pakai.
aku pernah pakai begitu dua kali, kawan2 cakap cantik dan kena dengan gaya aku yang agak kasar.
tapi.....
beberapa hari yang lepas, aku berjumpa dengan hero. aku cuba pakai macam tu lagi, respons yang sangat negatif aku dapat sebab dia cakap nak tengkuk dan leher....
tolonglah bagi aku masa untuk berubah sedikit demi sedikit...semua orang tak bolehlah harapkan yang aku boleh berubah semuanya dalam sekelip mata..plz

depan rumah
semalam aku lepak di depan rumah dengan kawan, dia lelaki. aku macam malas nak pakai tudung sebab hanya di depan rumah. ye saya tahu itu aurat, tapi hanya sebentar sahaja aku keluar rumah.
masuk sahaja ke rumah ayah tepek "pakai tudung, tapi jumpa jantan dengan rambut macam nih depan rumah" ya, rambut aku agak rock, tapi plz bagi time untuk aku berubah sedikit demi sedikit...plz

pulang lewat
sudah menjadi tabiat remaja bagi peringkat aku, waktu aktif bersosial 8-3 pagi. ya aku akui tak elok untuk anak gadis keluar pada masa2 tersebut. bukan aku buat selalu, kadang2 aja bila sudah lama tak lepak dengan membe.
sebelum2 ini ayah cam relax je aku pulang lewat. tapi semenjak aku bertudung, sifatnya berubah. asal pulang lewat jeling tajam nak mampos dan tepek "pakai je tudung, tapi macam ni"...salah ke aku tetap menjadi ana yang sama cuma yang ubahnya adalah imej...bagilah aku time, plz...

merokok
ini dugaan terbesar, aku perempuan bertudung yang merokok. tanggapan orang sangat2 buruk bagi golongan seperti aku ini.
tapi aku lontarkan jauh2 pendapat orang semua, bagi aku untuk ape menjadi hipokrit semata2 mahu menutup pekung didada dan tunjukkan diri aku ini malaikat sangat.

so people, fuck off man..u have ur own life to live so pissed off plz

7 ulasan:

siti amirah abdullah berkata...

i love ur blog.. the things that u put in here..
keep it up kay, posting what u feel right.. i especially love this one...

Ann berkata...

humm..kne sabar lah..
memang betul kitew xleh berubah dalam 1 mase.
juz take tyme oke..
slow2..

stixx shahriz berkata...

uisk...seriously...mmg tak mudah untuk seseorang nak tukar imej...other ppl mesti ingat senang gile...lek ah...mmg kena sabar...keep it up...~!

Op Redz berkata...

cool babe..
ur can make it..
biasa la persepsi org bertudung secara psychology mmg baik je sume..
relax ana i noe u can do it!!
=)

Arief Arf berkata...

buat bodo sudah la..
isap rokok bukan dosa besar pun..
amalan sendiri jaga la..
betul tak?

X)

feroz(peopopconed) berkata...

gila gempak ko ana...
aku pun nak berubah...
aku nak jadi budak baek sikit...
hahaha...
just be urself...
ko bukan sorang kat dunia ni...
peace...
ko kawan aku paling gila...
keep it cool...
Selamat Hari Raya Haji...

reen berkata...

hi ana! its me reen! hope you still remmber me! i just started writing blog! so come and visit my blog!

http://movieandmountainbike.blogspot.com/