Selasa, 29 September 2009

easy cook..

ada satu hari aku masak untuk hero. hanyalah magie dan lauk paprik campur satu tapaware besar. semuanya habis licin dimakan..

semalam, ketika hero sedang bosan makan di matrik, dia sms
"cin..i nk mkn u msk lg..meggi hrtue sdp owh.."
"next time i nk mam lg paprik lg bleh cin?sdp owh.."
"sdap kot..ade ayam lgla..pergh..um.."
"kalu syr byk sdp tue..u plak yg suap..mis dat moment.."
p/s: aku tak makan sayur, mungkin sebab tu aku letak sikit je kot sayur

"i sangap gle td nk mam meggi..sbb tringat u msk..then td mmbr i dtg i tnye die ade maggi ke x..skali die bg magie hot cup tom yam..gle best cin.."
"siyes syg u cin..n i love ur cook hny.."

cukup dengan semua nih mampu buat aku tersenyum lebar untuk satu hari tanpa perlu pikir masalah2 BODOH tu, dia buat aku lupa semua benda tu.

disini aku ingin kongsi rahsia aku buat magie dan paprik yang hero suka sangat tuh=)

resepi 1
khas untuk student2 yang selalu makan magie, ini cara saya

boleh guna magie kari atau tom yam, tapi aku lebih prefer magi tom yam sebab lebih pedas, tapi kari pon ok
bahan2 yang diperlukan
1.sos titam
2.sos cili
3.kicap
4.lada hitam

cara2 nya
1. guna periuk macam biasa dan masukkan kuantiti air seperti biasa juga
2.racik dalam 3biji bawang putih, kemudian campak sahaja kedalam
3.masukkan 1sudu setengah sos tiram, 2sudu sos cili, 1sudu kicap dan sedikit lada hitam.
4.masukkan perencah magie, dan gaul hingga sebati.
6.masukkan mee magie
7.apabila mee magie hampir lembut, masukkan sebiji telur.
8.sedia untuk dihidangkan
p/s: kalau inginkan rasa yang lebih kick, masukkan 2 helai daun limau

resepi 2
khas untuk aracy, sebab dia ada suruh aku ajar macam mana nak buat ini setelah dia pun jatuh hati dengan lauk paprik aku..hehe

sukatan : 5 orang makan

bahan2 yang diperlukan
  1. bawang besar 4biji, 2biji dikisar, 2biji potong hiris2
  2. bawang putih lima ulas siap dikisar
  3. cili kering / cili boh
  4. serai 3 batang
  5. daun limau 4helai
  6. sos cili
  7. sos tomato
  8. kicap pekat
  9. kacang panjang
  10. baby carrot
  11. baby corn
  12. bunga kobis
  13. ayam bahagian isi- 3 ketul, potong kecil2
  14. udang dalam 15 ekor
  15. sotong 4ekor
  16. cili padi 5batang
cara2 nya
  1. masukkan minyak
  2. setelah minyak masak panas, masukkan bawang yang telah dihiris
  3. masukkan bawang besar dan putih yang telah dikisar
  4. masukkan 4sudu cili boh - ikut cara masing2, kalau mahu lebih pedas, tambahkan lebih cili
  5. masukkan serai yang telah diracik,
  6. masukkan daun limau yang telah diramas
  7. masukkan garam dan ajinamoto secukup rasa
  8. setelah naik bau, masukkan ayam, sotong dan udang
  9. tambah kan 1cawan setengah air mutlak
  10. tunggu sehingga ayam empuk
  11. masukkan sos cili 3sudu, sos tomato 3sudu, kicap pekat 1 sudu, gula secukup rasa
  12. masukkan cili padi yang telah diracik
p/s:jangan masukkan terlampau banyak gula bagi mengelakkan anda dicop orang kelantan

13. masukkan semua sayur-sayuran, elakkan masak terlampau lama bagi mengelakkan carrot menjadi lembik
14. sedia untuk dihidangkan

selamat mencuba=)

2 ulasan:

Op Redz berkata...

slame ni aku masak meggi utk hero ko xappreciate lak ek..
siot nye hero ko 2..
hahahah~

*aku nk gak rse megi ko..
baca cara wat mcm gempak..
hahaha~

Tanpa Nama berkata...

fuck u!Whats wrong with "kelantan"?
tkda seme kelantanese masak manis la budak.bodo!bangsa lain dlm dunia ni pon ada jgk masak manis.bongok!